Dialog, bir konu etrafında iki farklı görüşe sahip iki veya daha fazla kişinin konuşmasıdır. Eğer; iki yada daha fazla kişi, benimsenen aynı görüşü ifade edelerse bu monolog olur. Yani, dialog fikir ayrılığını, monolog fikir birliğini ifade eder. Dialog iki görüşten birisinin doğrulanması, diğerinin yanlışlanmasıdır.
İNSANLARLA DİALOG KURMANIN 7 TEMEL İLKESİ
1.) İyi bir dinleyici olmak.
* İnsanlar genellikle dinlemekten çok konuşmayı tercih ederler. Fakat gerçek şudur ki; öğrenmenin yolu dinlemekten geçer. Çünkü konuşurken öğrenemeyiz.
* Dünyanın neresine giderseniz gidin, insanlara, değer verip önemsediğinizi göstermenin en iyi yolu onları samimi bir şekilde dinlemektir.
*İnsanlar sizin çok şey bildiğinizle ilgilenmezler. Sözlerinin kesilmemesini, önce görüşlerinin dinlenmesini isterler.
* İnsanları dinlemek, onları önemsediğinizi göstermenin en iyi yoludur. Bu şekilde davrandığınızda muhatabınız olan insan, onu önemsediğinizi anlamakla kalmaz, aynı zamanda bunu hisseder. Muhatabınızı size karşı pozitif ve saygılı davranmaya sevk eder.
2.) İnsanlar daha çok kendileriyle ilgilidirler.
* Bir insanın kendi adı, en değerli kelimedir. İnsanlara isimleriyle hitap edin. "Ben, beni, benim" zamirlerini konuşmalarınızdan çıkarın. "Siz, sizi, sizin" zamirlerin kullanın.
* İnsanlarla güzel bir dialog kurmanın bir başka yoluda onların iletişim tarzlarını anlamaktır.Karşınızdaki kişinin konuşmasındaki tonlaması, konuşma hızı, beden dili nasılsa sezde aynı tonlama, konuşma hızı ve beden diliyle cevap verin. İnsanlar kendilerin benzeyen kişilere karşı daha rahat ve açık davranırlar. Bu tarza "aynalama yapmak" denir.
*Aynalama yöntemi, insanları kendi tarafınıza çekmede etkilidir. Eğer insanları aynalarsanız, size karşı açık davranırlar. Sizi kendileri gibi görmeye başlarlar.
3.) Sorulara cevap vermeden önce biraz sessiz kalın.
* Bu tavrınız söylenen şeyler üstünde düşündüğünüzü gösterir. İnsanlar, söyledikleri şeyler üzerinde düşünülmesini ve söylediklerine değer verilmesini isterler. Bu aynı zamanda size düşüncelerinizi toplamak için zaman kazandırır.
4.) Konuya odaklanarak net bir şekilde konuşun.
* Konuşmalarınızda kısa ve net olun. Konudan konuya, oradan oraya zıplayan veya aynı şeyleri uzatarak anlatan bir insan olmayın.
5.) İlk izlenim çok önemlidir.
* İnsanlar, bizim hakkımızda edindikleri izlenim %90'ını onlarla olan birliktelimizin ilk 4 dakikasında edinirler.
* İlk izlenimde şunları yapın.
a.) Muhatabınızın elini nazikçe sıkın. O sizin elinizi nasıl kavrıyorsa siz de öyle yapın.
b.) Tebessümün gücünü kullanın. Tebessüm ettiğinizde, insanlar size karşı güven duyarlar.
c.) Giyim tarzınız başarınıza yardımcı olsun.
6.) Anlatacağınız bir öykünüz olsun.
*Bir konuyu vurgulamak istediğinizde bir hikaye anlatın ve bir hikaye anlattığınızda, bir konunun altını çizin.Kendi yaşadıklarınızdan örnekler verin. Bu hikayeler konunun unutulmamasını sağlar.
7.) Kendi değerinizin ve elinizdeki fırsatın farkında olun.
Başarı konusunda en önemli olan şey inancınızdır. Anlattığınız ne ise, mutlaka inindığınız bir konu olmalıdır. Sağlam bir ininç başkalarına da geçer.
Abraham Lincoln, başarılı bir dialog için şu tavsiyede bulunur "Eğer bir kimseyi bir konuda ikna etmek istiyorsanız, önce onun arkadaşı olduğunuzu ona hissettirmelisiniz."
ÖNERİ: Bilginin kendi başına bir anlamı yoktur. Ancak, bilgiyi kullanarak ve uygulamaya dökerek bazı sonuçlara ulaşırsınız, anlamlı şeyler yapmış olursunuz.
ZOR İNSANLARLA NASIL DİALOG KURULUR?
* Bazı insanlar karşılarındakinin performansını düşürmek ve onların şevkini kırmak için bilerek zor tavırlar sergilerler.
* Bazı zor insanlar sürekli konuşup hiç dinlemezken, diğerleride hep son sözü söylemeyi tercih eder. Kimisi sürekli sizi eleştirir. Bazısı sessiz, bazısı agresif olur. Psikiyatri uzmanı Doç.Dr. Kültegin ÖGEL zor insanların davranışlarını şu şekilde belirtiyor.
1.) Eğitim bilgisi yetersiz olmasına rağmen kendisini çok iyi sananlar.
2.) Bilgisi ve deneyimi yetersiz olmasına rağmen kendisini iyi sananlar.
3.) Öncelikleri belirlemede beceri sahibi olmayanlar.
4.) Hatasını olgunlukla kabul edemeyen, sürekli açıklama yapıp kendisini temize çıkarmak isteyenler.
5.) Yavaş düşünen ve yavaş hareket edenler.
6.) İşleri karıştıranlar.
7.) Hiç konuşmayan bilgiyi ağızdan zorla aldığımız kişiler.
8.) Yanlış anlamakta israr edenler.
9.) Karşısındaki kişilerin söylediklerine önem vermeyenler.
10.) Konum farklılıkları nedeniyle görüşürken o farkı hissettirenler.
11.) Karşısındakine saygı göstermeyenler.
12.) Sadece kendi yaptığı şeyin önemlı olduğunu düşünenler.
13.) Sürekli olaylar ve etrafındakiler üzerinde kontrol oluşturmaya çalışanlar.
14.) Empati kuramayanlar.
15.) Her zaman ben haklıyım diyenler.
ZOR İNSANLARA YAKLAŞIM NASIL OLMALIDIR?
AGRESİF İNSANLAR: Saldırgan davranışlar içinde bulunan bu kişilere sakin bir şekilde kendinizi ifade edin ve size yönelik saldırgan tavırlara kendinizden emin bir şekilde karşılık verin.
HER ŞEYİ BİLENLER: Asla meydan okumayın. Aksine yeteneklerini övün. Gerektiğinde hatalarını çıkaracak sorular sormaktan çekinmeyin.
ŞİKAYETÇİLER: Karşısındakine güvenmezler. Kendilerine olan güvenleri de çok değildir. Eksik olan özgüvenlerini saklamak için memnuniyetsiz, her şeyden ve herkesden şikayet eden bir tavır içine girerler. Bu insanlara "Başkalarını göremediklerini görüyorsun" şeklinde onların güvenlerini arttıracak cümlelerle yaklaşın. Dinleyin ama asla tartışmaya girmeyin. Ona karşı savunmacı davranmayın.
MAĞDURLAR: İyi dinleyin ve onu anladığınızı gösterin. Soruna odaklanarak onu değişim için motive edin.
GİZLİCE SALDIRANLAR: Bu insanlara karşı ne kadar geri çekilirseniz o kadar üstünüze gelmeyi severler. Geri çekilmeyin. Şakaya vurun.
Aman sözün aydın olsun,
Işık saçsın öz olsun,
Bakan köre göz olsun.
(KUTADGU BİLİG)
Kaynak: İstesob eğitim müdürlüğü
(METİN İÇTEM--AHMET Z. GÜNDOĞDU)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder